Οι πέντε ταινίες που αξίζουν τη βόλτα ως το σινεμά τον Οκτώβριο

Οι πέντε ταινίες που αξίζουν τη βόλτα ως το σινεμά τον Οκτώβριο

Επειδή λίγος στρατηγικός σχεδιασμός δεν έβλαψε ποτέ κανέναν, ο Ιωσήφ Πρωϊμάκης βουτάει στη στοίβα με τις ταινίες του μήνα, και ξεσκαρτάρει αυτές που θα συζητηθούν περισσότερο.

Ο θρυλικός λογοτεχνικός ντετέκτιβ Χάρι Χόλε βρίσκει επιτέλους τον δρόμο του για τη μεγάλη οθόνη, η Τζένιφερ Λόρενς πρωταγωνιστεί στο οικιακό θρίλερ που διεκδικεί με αξιώσεις τον τίτλο του καλύτερου poster εδώ και χρόνια, κι ο Παντελής Βούλγαρης επιστρέφει με μια όχι εντελώς γνωστή, αλλά εντελώς εμβληματική ιστορία από την Κατοχή. Όχι κι άσχημα για τον δεύτερο μήνα του φθινοπώρου!

Blade Runner 2049, από 5 Οκτωβρίου, σε διανομή της Feelgood Entertainment
Μια απ' τις σημαντικότερες κι επιδραστικότερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας όλων των εποχών, αποκτά την ανανεωμένη εκδοχή της με τον Ryan Gosling να παίρνει --κυριολεκτικά και μεταφορικά-- τη σκυτάλη από τον Harrison Ford, σε έναν κόσμο όπου άνθρωποι και ανδροειδή τείνουν να γίνουν ένα, με τους κινδύνους για τους θνητούς να είναι ολέθριοι. Την φαινομενικά αυτοκτονική αποστολή αναβίωσης του σύμπαντος που είχε οραματιστεί ο Ridley Scott με την ταινία-έμβλημα το 1982, έχει αναλάβει ο Denis Villeneuve, ο σπουδαιότερος σκηνοθέτης που έχει παράξει ο Καναδάς απ' την εποχή του David Cronenberg τουλάχιστον, κι ο οποίος έχει αποδείξει την ικανότητά του να γεννά μοναδικούς και αυτάρκεις κινηματογραφικούς κόσμους με μοντέρνα διαμαντάκια όπως το υποβλητικό, Michael-Mann-ικό Sicario: Ο Εκτελεστής (2015), ή το αριστουργηματικό έπος της οσκαρικής Άφιξης (2016). Θα μπορέσει όμως να αποτινάξει το βάρος της κληρονομιάς που αναλαμβάνει, και να κάνει αυτό το λαβυρινθώδες, Asimov-ικό σύμπαν δικό του;

Ο Χιονάνθρωπος (The Snowman), από 12 Οκτωβρίου, σε διανομή της UIP

Το πορφυρό μαντίλι που βρίσκεται τυλιγμένο στον λαιμό ενός τρομακτικού χιονανθρώπου είναι το μόνο στοιχείο που χρειάζεται ο εμβληματικός ντετέκτιβ Harry Hole, για να βυθιστεί σε κάτι που θα αποδειχθεί ως η δυσκολότερη υπόθεση της πολύβουης καριέρας του: μια σειρά από δολοφονημένες μητέρες αποκαλύπτει τον πρώτο serial killer στην ιστορία της Νορβηγίας, και το λογοτεχνικό σύμπαν του Jo Nesbo ξεδιπλώνεται σε όλο το μεγαλείο του, μπλέκοντας πηχτό μυστήριο, πηχτή δραματουργία και κοφτερή πρόζα, γύρω από μια σφιχτή πλοκή γεμάτη ανατροπές. Το πιο γνωστό μυθιστόρημα του Νορβηγού που καθόρισε όσο λίγοι την σύγχρονη αστυνομική λογοτεχνία, ηγούμενος του σκανδιναβικού κύματος που αλώνει τις διεθνής προθήκες, αποκτά τις κινηματογραφικές διαστάσεις που του αρμόζουν χάρη στο εγκολπωτικό, σκοτεινό βλέμμα του Thomas Alfredsson (Let the Right One In / Άσε το Κακό να Μπει, 2011), με τον στιβαρό Michael Fassbender να δίνει σάρκα και εκτόπισμα στον πρωταγωνιστή του.

Mother!, από 19 Οκτωβρίου, σε διανομή της UIP
Ο Ντάρεν Αρονόφσκι επιστρέφει, κι αυτό από μόνο του αποτελεί λόγο ικανό για ραντεβού στο σινεμά, επιπροσθέτως όμως, εκτός του ότι το Mother! διεκδικεί με αξιώσεις το βραβείο της καλύτερης κινηματογραφικής αφίσας της χρονιάς, το στόρι του έχει κι ακριβώς την ποσότητα ίντριγκας που χρειάζεται για να κερδίσει την προσοχή και την αφοσίωσή μας: ένα αντρόγυνο, του οποίου η σχέση είναι έτσι κι αλλιώς στα όρια, δοκιμάζει ακόμη περισσότερο τις αντοχές του όταν ένας απροσδόκητος επισκέπτης απειλεί να ξετινάξει όποιο ίχνος γαλήνης είχε απομείνει στην καθημερινότητά τους. Με την Τζένιφερ Λόρενς να πρωταγωνιστεί και τους Χαβιέ Μπαρδέμ και Εντ Χάρις να την σιγοντάρουν, ετούτη η νέα ταινία του υποψήφιου για Όσκαρ σκηνοθέτη του Μαύρου Κύκνου φαίνεται να είναι μια ευπρόσδεκτη επιστροφή σε θριλερικά μονοπάτια, για την οποία πιο δύσκολο είναι να βρεις λόγους να μην πας να τη δεις στις αίθουσες, παρά για να την επιλέξεις.

Το Τελευταίο Σημείωμα, από 26 Οκτωβρίοιυ, σε διανομή της Tanweer
Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου επιστρέφει στις κινηματογραφικές οθόνες, και η αυτονόητη συμβουλή είναι μία: κλειδώστε της κόρες σας! Ένας από τους πιο επιλεκτικούς ζεν πρεμιέ της σύγχρονης ελληνικής ηθοποιίας, ο οποίος γέμισε τα multiplex με καμένες καρδιές ερμηνεύοντας τον Σπύρο της Μικράς Αγγλίας, ο Κωνσταντίνου συνεργάζεται ξανά με τον Παντελή Βούλγαρη, έναν ζωντανό θρύλο του ελληνικού σινεμά (υποψήφιος για Χρυσή Άρκτο με το Προξενιό της Άννας, 1972, και για Χρυσό Λέοντα με τα Πέτρινα Χρόνια, 1985), για να ζωντανέψουν μαζί στην οθόνη μια ακόμη σελίδα της πολύπαθης ελληνικής Ιστορίας: αυτήν του τελευταίου σημειώματος του Ναπολέωντα Σουκατζίδη, κρητικού αντιστασιακού στη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής, ο οποίος άφησε πίσω του μια συνταρακτική γραπτή μαρτυρία για τα περιστατικά που οδήγησαν στην μαζική εκτέλεση των κρατουμένων του στρατόπεδου του Χαΐδαρίου το 1944, ως αντίποινα για ενέδρα Ελλήνων αγωνιστών στη Λακωνία. Καθοδηγούμενος από το σταθερό χέρι του Βούλγαρη, ο Κωνσταντίνου θα επιχειρήσει να επανορθώσει για όλα αυτά που πήγαν στραβά με το Ουζερί Τσιτσάνης.

Suburbicon, από 26 Οκτωβρίου, σε διανομή της Odeon
Κατάμαυρο χιούμορ Coen-ικών αποχρώσεων (κι όχι άδικα, αφού τα τρομερά αδέρφια συνυπογράφουν το σενάριο), επενδεδυμένο με την φρενήρη λεπτοδουλειά της εικαστικής φινέτσας ενός Todd Haynes, και μια δυνατή ερμηνευτική βεντάλια περιφερειακών ηθοποιών τριγύρω από τους πρωταγωνιστές του, συνθέτουν τον άξονα πάνω στον οποίο θα προσπαθήσει να ακροβατήσει ο George Clooney στη νέα του ταινία, με την οποία επιστρέφει πίσω από την κάμερα τρία χρόνια μετά το The Monuments Men / Μνημείων Άνδρες. Έκτη σκηνοθετική δουλειά για τον βραβευμένο με Όσκαρ ηθοποιό, το Suburbicon τον επανενώνει με τον σταθερό συνεργάτη (και σταθερότερο ακόμη φίλο) Matt Damon, και βάζει απέναντί του μια εκθαμβωτική-όπως-πάντα Julianne Moore, σε μια αιματοβαμμένη σάτιρα της αμερικανικής suburbia στην εποχή των Mad Men, των χαλαρών ηθών και των σκοτεινών κινήτρων, που παρακολουθεί τις προσπάθειες ενός μικρομεσαίου στελέχους να κρατήσει ασαφή τα ήδη θολωμένα νερά γύρω από την εισβολή αγνώστων στο σπιτικό του, η οποία κατέληξε στη δολοφονία της γυναίκας του, και τις συνεπαγώμενες αιτήσεις για είσπραξη των ασφάλιστρων ζωής της.