Σειρές: Χρονοτουρισμός στη Νέα Υόρκη των 70’s

Σειρές: Χρονοτουρισμός στη Νέα Υόρκη των 70’s

Στο μυαλό μας έτσι ακριβώς έχει καταχωρηθεί αυτός ο χωροχρόνος: H Νέα Υόρκη τη δεκαετία του 1970 ήταν η χώρα των θαυμάτων

«Φαντάζομαι πως ένιωθε όπως η Αλίκη στην Χώρα των θαυμάτων».

Έτσι περιέγραψε η Margarita Levieva τη συναισθηματική κατάσταση της Abby, της ηρωίδας που υποδύεται στο Deuce (HBO), όταν αυτή εγκαταλείπει τη φοιτητική εστία και μετακομίζει παρά τις αντιρρήσεις της μεσοαστής μητέρας της, σε κακόφημη γειτονιά στο κέντρο της πολύβουης και πολύχρωμης Νέας Υόρκης των 70’s.  

Σειρές: Χρονοτουρισμός στη Νέα Υόρκη των 70’s

Στο μυαλό πολλών από εμάς έτσι ακριβώς έχει καταχωρηθεί αυτός ο χωροχρόνος: H Νέα Υόρκη τη δεκαετία του 1970 ήταν η χώρα των θαυμάτων . Ενας τόπος δύσβατος αλλά μαγικός, όπου άνθρωποι απ' όλο τον κόσμο έψαχναν να βρουν την τύχη τους, καλλιτέχνες κάθε λογής έψαχναν να βρουν τη φωνή τους και μειονότητες όλων των ειδών έψαχναν τη θέση τους στον κόσμο. Αυτή η πόλη – καζάνι που βράζει, έχει μείνει στην συλλογική μνήμη ως το αντιπροσωπευτικότερο δείγμα της ελευθερίας με την οποία συνηθίζουμε να συνδέουμε τα ξέφρενα 70’s. 

Σειρές: Χρονοτουρισμός στη Νέα Υόρκη των 70’s

Η Νέα Υόρκη που βλέπουμε στο Deuce δεν είναι η αστραφτερή σαν ντισκομπάλα μητρόπολη άλλων ιστοριών. Εδώ ο δημιουργός της σειράς David Simon μας βγάζει βόλτα στην Times Square και μας δίνει γεύση και μυρωδιά ακριβείας από την εποχή, χωρίς να γαρνίρει παραπάνω το πιάτο του για χάρη της νοσταλγίας. Η ζωή πηγαινοέρχεται βιαστική στην 42η οδό και εμείς σχεδόν σαν ντοκιμαντέρ παρακολουθούμε ένα χρεοκοπημένο μπάρμαν, πόρνες, νταβατζήδες, μαφιόζους, κομπιναδόρους και μποέμηδες ν' αναζητούν μια ευκαιρία, ν' αποκτούν εξουσία τη μια στιγμή και να την χάνουν την επόμενη, να προσπαθούν να πορευθούν με ασφάλεια σ’ ένα ασταθές και χαοτικό περιβάλλον. Η κοντινή αυτή ματιά στο πώς άνθρωποι από διαφορετικά φύλα, φυλές και κοινωνικές τάξεις  χειρίζονται την δύναμη όταν τους δίνεται, είναι που κάνει το Deuce σαν σειρά να ξεχωρίζει. Βοηθάει φυσικά και η παρουσία του James Franco και της Maggie Gyllenhaal ως φιλόδοξων επενδυτών στην  ανερχόμενη βιομηχανία πορνό του Νεουρκέζικου downtown.


Σειρές: Χρονοτουρισμός στη Νέα Υόρκη των 70’s

Στις ίδιες γειτονιές, την ίδια πάνω κάτω περίοδο, άνθιση γνωρίζουν και οι δισκογραφικές εταιρείες. Το άλμπουμ, που τότε ήταν ο κατεξοχήν τρόπος ακρόασης της μουσικής, ανάγεται σε μέσο δημιουργίας υψηλής τέχνης απο ροκ και σόουλ καλλιτέχνες, ενώ με την άνοδο της dj κουλτούρας και της ντίσκο, δεν θ αργήσει να γεννηθεί και το πρώτο 12ιντσο  βινύλιο – σίνγκλ. Μπάντες, τραγουδιστές, τραγουδοποιοί κι άλλα ανήσυχα πνεύματα εκμεταλλεύονται τα φτηνά ενοίκια και δημιουργούν αμφισβητώντας νόρμες, ξεπερνώντας όρια, επανεφευρίσκοντας τους εαυτούς τους μέσα από διαφορετικές περσόνες, ενισχύοντας έτσι  συνεχώς τον οίστρο που χαρακτηρίζει τη μουσική παραγωγή της δεκαετίας του ’70.

Μέσα στο χορό αυτό που είχε κατακλύσει τους δρόμους του Big Apple, είχαν βρεθεί ο Mick Jagger και ο Martin Scorsese εμπνευστές και παραγωγοί του VINYL (HBO). Τις εμπειρίες τους αυτές και την αγάπη τους για την μουσική της εποχής θέλησαν να μοιραστούν φτιάχνοντας μια σειρά – ύμνο για την περίοδο που έπλασε το καλούπι της σύγχρονης ποπ κουλτούρας

Σειρές: Χρονοτουρισμός στη Νέα Υόρκη των 70’s

Το σενάριο ποτίζεται με ενθουσιασμό κι έτσι ξεπηδάει απ' αυτό o τρελαμένος απ' τις ουσίες και τη ζωή Ritcie Fenestra ( Bobby Cannavale). Ιδιοκτήτης δισκογραφικής με έμπειρο αυτί κι ένστικτο, προσπαθεί να σώσει την εταιρία του ανανεώνοντας το δυναμικό της με φρέσκο αίμα απ' τους δρόμους της πόλης αφουγκραζόμενος τους ήχους του μέλλοντος. Στην πορεία αυτού του ενός χαρακτήρα οι σεναριογράφοι – κάπως αυθάδικα – προσπαθούν να στριμώξουν θρυλικά πρόσωπα και γεγονότα, ιστορικά μέρη, τη γέννηση σύγχρονων ρευμάτων της μουσικής και της τέχνης γενικά. Ο Ritchie απ' τη μία πιάνει κουβεντούλα με τον Andy Warhol και την άλλη μπλέκει με μαφιόζους, μένει σε σπίτι με πισίνα στα προάστια όμως καταλαβαίνει όταν ακούει πρώιμο πανκ ότι αυτό είναι επαναστατικό, προλαβαίνει να τα πιει με τον Elvis στο Λας Βέγκας πριν πεθάνει, ενώ διασχίζοντας  το Μπρονξ  οδικώς «τρακάρει»  με την χιπ – χοπ στα πρώτα της βήματα. Οι φανατικοί νοσταλγοί παραβλέψαμε την σεναριάκη ελευθεριότητα. 


Σειρές: Χρονοτουρισμός στη Νέα Υόρκη των 70’s

Οι θεατές που δεν αντέχουν τους αναχρονισμούς, ίσως προτιμήσουν να ταξιδέψουν στα γκέτο του ’77 με ξεναγό τον Baz Luhrmann, δημιουργό του «THE GET DOWN» (Netflix). Μία παρέα εφήβων στο ζοφερό Μπρονξ της δεκαετίας προσπαθεί να χωρέσει την ζωή σε ρίμες, να χορέψει μέχρι να πετάξει, να μετατρέψει τους τοίχους σε πολύχρωμα λιβάδια,  ν’ ανέβει στις ταράτσες των τεράστιων εργατικών κατοικιών και να καταφέρει ν’ ατενίσει μέλλον στον ορίζοντα. 

Ο Luhramnn πασπαλίζει με την χρυσόσκονη του τη σύλληψη της χιπ – χοπ, της πιο επιδραστικής μορφής ποπ τέχνης σήμερα, κι εμείς μαθαίνουμε πως απομόνωναν οι djs το σημείο του τραγουδιού για να ξεσηκώσουν τους break dancers, τι σήμαινε το graffiti για μια γενιά που μεγάλωνε μέσα στο τούβλο, πως έφτασαν οι πρώτοι ράπερ να είναι οι urban ποιητές του τώρα. Κι όλα αυτά παρακολουθώντας μια γλυκιά ιστορία μες την μουσική, που μας μεταδίδει τον παλμό της εποχής και τη λαχτάρα των πρωταγωνιστών να ακουστούν, κάνοντας το beat να βαράει στο κεφάλι μας και να μας κουνάει  για πολύ καιρό μετά το τέλος της σειράς. What a journey!

Σειρές: Χρονοτουρισμός στη Νέα Υόρκη των 70’s